Articol publicat in Bihon.ro CLICK AICI

În data de 13 martie 2019, Curtea Constituțională a României urmează să se pronunțe asupra excepțiilor de neconstituționalitate ridicate anterior promulgării Legii pentru modificarea și completarea art. 10 din Legea nr. 241/2005 privind combaterea evaziunii fiscale.

În expunerea de motive pentru modificarea Legii privind combaterea evaziunii fiscale s-a apreciat că cel mai important este recuperarea prejudiciului suferit de stat. Dacă inculpatul acoperă în totalitate prejudiciul și nu mai execută pedeapsa efectivă cu închisoarea , statul va avea de câștigat de două ori: ca recupera prejudiciul creat integral , într-un timp relativ scurt și nu va mai efectua cheltuieli cu detenția condamnatului. Astfel se vor evita situațiile actuale în care statul nu recuperează prejudiciul ori îl recuperează foarte greu și într-un timp îndelungat.

Noua modificare legislativă prevede că , în cazul achitării integrale a prejudiciului produs prin comiterea faptei , majorat cu 20% din baza de calcul , la care se adaugă dobânzile și penalitățile , se va dispune , o singură dată , renunțarea la urmărire penală.

În cursul judecății , achitarea sumelor de mai sus până la terminarea cercetării judecătorești , va duce la aplicarea , o singură dată , a unei amenzi penale . În cazul în care în termen de 1 an de zile după pronunțarea sentinței , vor fi achitate sumele de mai sus , instanța va dipune , o singură dată , suspendarea executării pedepsei sub supraveghere . În caz de neplată în termen de 1 an de zile suspendarea executării pedepsei sub supraveghere se va transforma în pedeapsa închisorii cu executare.

Aceste dispoziții se aplică tuturor inculpaților care au săvârșit împreună una dintre faptele de evaziune fiscală , indiferent dacă plata prejudiciului a fost efectuată doar de către unul sau de către o parte dintre aceștia.